پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

آشنایی با فرآیند انتقال آب با استفاده خطوط لوله پلی‌اتیلنی

لوله‌های پلی‌اتیلن در صنعت کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. با کمک این لوله‌ها می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، بسیاری از هزینه‌های تحمیلی دیگر ناشی از انتقال آب با روش‌های سنتی را کاهش داد. همچنین با استفاده لوله‌های پلی‌اتیلنی در خطوط انتقال آب بهره‌وری بیشتری از زمین کرده و محصولات با کیفیت‌تری تولید کرد.

به منظور انتقال آب از منبع تا ریشه گیاه، مراحل مختلفی باید طی شود و از لوله‌های پلی‌اتیلن با سایزهای مختلف و فشارهای متفاوت استفاده می‌گردد. این مراحل را در ۷ مرحله زیر می‌توان جمع‌بندی کرد. در ادامه ادامه همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا در تولید و ارائه انواع لوله های پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید

خط انتقال آب

 

۷ مرحله اجرای خط انتقال آب

۱. نقشه‌برداری و حفاری ترانشه‌ها

۲. ریسه کردن و نصب لوله‌های پلی‌اتیلن

۳. خاک‌ریزی مقدماتی

۴. نصب ته خط‌ها و شیر تخلیه هوا

۵. آزمایش هیدرولیکی خطوط آب

۶. خاک‌ریزی نهایی و پخش کردن خاک سرندی

۷. پاک‌سازی خطوط لوله

 

نقشه‌برداری و حفر ترانشه‌ها

در ابتدا با کمک کارشناسان، با در نظر گرفتن عرض، ارتفاع و جنس زمین بهترین مسیر جهت انتقال آب از منبع تغذیه تا پای گیاه و نیز محل قرارگیری ایستگاه‌های پمپاژ، حوضچه‌ها و تخلیه هوا بررسی و انتخاب می‌گردد. سپس مسیر مشخص‌شده با میخ‌هایی که بر روی آن عمق موردنظر نوشته شده، علامت‌گذاری می‌شود. در انتهای ترانشه‌ها با کمک دستگاه‌های نظیر بیل مکانیکی زنجیری یا پیکور و یا چکش کمپرسور ایجاد می‌گردند. نوع دستگاه حفاری به عمق ترانشه، شرایط محل ترانشه و کیفیت زمین فرق دارد. پس از عملیات حفاری، کف ترانشه‌ها را رگلاژ می‌نمایند. این کار علاوه بر جلوگیری از هواگیری لوله‌ها در هنگام تست، سبب اجرای درست و راحت‌تر لوله‌ها نیز می‌گردد.

 

 

ریسه کردن و نصب لوله‌های پلی‌اتیلن

در این مرحله لوله‌های پلی‌اتیلن موردنظر تهیه و با کمک ماشین‌آلاتی نظیر جرثقیل‌های مجهز به چنگک ریسه می‌شوند. سپس لوله‌ها توسط دستگاه یا کارگران در کنار کانال‌ها از هم باز شده و در امتداد هم قرار می‌گیرند. به منظور باز نشدن اتصالات بهتر است عمل وصل کردن لوله‌های پلی‌اتیلنی درون ترانشه‌ها انجام گیرد. عملیات نصب لوله‌‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است و نصب هر نوع لوله با هم متفاوت بوده و به جنس آن و اتصالاتش بستگی دارد.

 

 

خاک‌ریزی مقدماتی

پس از نصب لوله‌های پلی‌اتیلن و اتصالات آن در ترانشه‌ها، به منظور حرکت نکردن لوله‌ها در حین آزمایش هیدرولیکی، کنار آن‌ها خاک نرمی را به صورت دپو می‌ریزند. هرچند بهتر است برای جلوگیری از شکستن و آسیب‌های احتمالی روی لوله‌ها نیز پوشانده شود. در لوله‌های پلی‌اتیلنی سایز بزرگ این کار با استفاده از شن‌های دانه‌ درشت انجام می‌دهند.

 

 نصب ته خط‌ها و شیر تخلیه هوا

معمولاً خطوط‌ لوله را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کنند و هر قسمت جداگانه آبگیری و تست می‌شود. جهت انجام تست، دو طرف لوله را با کمک اتصالاتی که عموماً سه راهی با نام ته خط می‌بندند. البته این کار برای خطوط لوله پلی‌اتیلن تا سایز ۹۰ میلی‌متری و فشار ۱۰ اتمسفری نیاز نیست انجام شود.

 

آزمایش هیدرولیکی خطوط آب

در این مرحله خطوط انتقال آب که شامل لوله‌های پلی‌اتیلن و اتصالات آن هستند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا هرگونه نشتی و عیوبی دیگر رفع گردد. جهت این کار که بیشتر به وسیله موتور سم‌پاش با قدرت مناسب صورت می‌گیرد، آب درون لوله‌ها با فشار وارد می‌شود. هنگامی که لوله‌ها پر از آب و هواگیری انجام شد، میزان فشار را تا حد موردنظر و تا مرز ۱.۵ برابر بار فشار لوله‌های پلی‌اتیلن افزایش می‌دهند تا میزان مقاومت و ایرادات احتمالی مشخص شوند. همچنین چنانچه فشار کم شود نشانی از وجود نشتی در خط انتقال آب بوده که باید برطرف گردد.

خط انتقال آب

خاک‌ریزی نهایی و پخش کردن خاک سرندی

پس از رفع ایرادات و تائید کارشناس، باید در اسرع وقت بر روی لوله‌های پلی‌اتیلن تا ارتفاع معینی با خاک نرم پوشیده شود‌ و تنها محل احداث حوضچه‌ها و نیز محل اتصال بین خطوط را باز می‌گزارند‌ و سپس ترانشه‌ها را به طور کامل می‌پوشانند. البته قبل از خاک‌ریزی چنانچه مهار‌های موقتی برای زانویی‌ها و سه‌راهی‌ها استفاده شده، آن‌ها را با بتی می‌کنند.

 

پاک‌سازی خطوط لوله

در این مرحله، لوله‌های پلی‌اتیلن را با آب کلردار قابل‌ شرب شهری شستشو و ضدعفونی می‌کنند تا هرگونه ناپاکی و آلودگی‌ها در مسیر انتقال آب به گیاه وجود نداشته باشد. پس از این کار می‌توان برای آب‌رسانی‌های بعدی از آب با کلر کم و یا بدون کلر استفاده کرد.

 

پس از اتمام مراحل فوق، پروسه اجرای خطوط لوله انتقال آب نیز به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری می‌گردد. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد دقت در انجام دقیق این مراحل با نظارت کارشناسان مربوطه و نیز استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن و اتصالاتی مرغوب سبب کیفیت مطلوب هر چه بیشتر فرایند انتقال آب از منبع تغذیه نظیر چاه یا رودخانه به گیاه و کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها می‌گردد.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: